Wspomaganie rozwoju szkoły to proces wpisany do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli. Zadanie to jest określone szczegółowo w §20 i realizowane jest przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli zgodnie z zapisami: § 20. 1. Publiczne placówki doskonalenia realizują zadania obowiązkowe przez: 1) organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek, polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki w zakresie określonym w § 18 ust. 1 i 2 lub innym wskazanym przez szkołę lub placówkę, wynikającym z potrzeb szkoły lub placówki, obejmującego:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
- wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania;
Dla osiągnięcia zmiany, przekładającej się na podniesienie jakości pracy w wybranym obszarze wspomagania, proces jest rozłożony tak, aby był czas na wszystkie aktywności, w tym przede wszystkim na: doskonalenie zawodowe nauczycieli, wdrożenie wiedzy i umiejętności, refleksję i modyfikację własnych działań. Okres ten uzależniony jest od potrzeb szkoły/przedszkola i zawsze uzgadniany z dyrektorem. Umowa podpisywana z Ośrodkiem wstępnie ustala ten czas na 1 rok kalendarzowy. W zależności jednak od potrzeb działania mogą trwać krócej.
1000 zł to koszt całego procesu. W cenę wliczone są koszty dojazdów do szkoły, przygotowanie niezbędnych materiałów do przeprowadzenia diagnozy, ewaluacji, materiały szkoleniowe, konsultacje prowadzone przez pracowników Ośrodka i jedno szkolenie. W przypadku dodatkowych szkoleń cena ustalana jest indywidualnie, w zależności od długości szkolenia oraz ustaleń z trenerem.
Zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli doskonalenie powinno być realizowane w obszarach:
- wynikających z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
- wymagań stawianych wobec szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego;
- realizacji podstaw programowych, w tym opracowywania programów nauczania;
- diagnozowania potrzeb uczniów oraz dostosowywania procesu kształcenia i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb;
- przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz korzystania z nich w celu doskonalenia pracy nauczycieli;
- potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Proponujemy następujące obszary wspomagania:
- Kształtowanie kompetencji kluczowych na różnych przedmiotach
- Wsparcie kompetencji wychowawczych nauczycieli
- Monitorowanie osiągnięć uczniów
- Aktywizowanie uczniów w procesie uczenia się
- Skuteczna komunikacja
- Zastosowanie aplikacji i narzędzi tik
- Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole
- Inne – zaproponowane przez dyrektora
Istnieje możliwość wybrania i dostosowania obszaru wspomagania do indywidualnych potrzeb szkoły po ustaleniu z dyrektorem.
W szkole mogą odbywać się:
- szkolenia dla wszystkich nauczycieli,
- szkolenia zespołów nauczycieli,
- konsultacje grupowe i indywidualne,
- zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli szkoły po opieką doradców metodycznych,
- pomoc w opracowaniu innowacji, modyfikacji programów nauczania,
- inspirowanie do aktywności własnej nauczycieli, itp.
Wszystkie proponowane formy wsparcia zakładają aktywność nauczycieli i wydobywanie potencjału tkwiącego w pracownikach.
Nauczyciele mogą uczyć się od siebie nawzajem, w związku z tym wskazane jest prowadzenie zajęć otwartych, intensywna praca w zespołach przedmiotowych, wychowawczych, opracowywanie materiałów zgodnie z ustaleniami planu wspomagania szkoły.
W zależności od wybranego problemu w procesie mogą uczestniczyć wszyscy nauczyciele lub tylko zespół bezpośrednio zaangażowany w temat, np. program może być realizowany tylko dla wychowawców klas czy też dla nauczycieli wybranego przedmiotu.
Animator rozwoju szkoły pozostaje w ścisłym kontakcie ze szkołą i w zakresie ustalonym z dyrektorem:
- przeprowadza diagnozę potrzeb w zakresie ustalonym z dyrektorem i nauczycielami,
- opracowuje Plan rozwoju szkoły,
- koordynuje działania w szkole, ustala terminy szkoleń i zapewnia kadrę trenerską,
- monitoruje na bieżąco wdrażanie zmiany,
- przeprowadza ewaluację procesu,
- opracowuje wnioski i rekomendacje dla szkoły.
Animator nie pełni nadzoru pedagogicznego, nie kontroluje - tylko wspiera i organizuje działania!
Proces zawsze inicjowany jest przez dyrektora, konieczne jest zgłoszenie szkoły przez stronę internetową Ośrodka - przyciskiem poniżej. Niezwłocznie po dokonaniu rejestracji, zgłosi się do Państwa wyznaczony przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu osoba, w celu ustalenia szczegółów.