WR24 Eksperymenty przyrodnicze na lekcjach i w ramach projektów
Adresat
nauczyciele szkół podstawowych uczący w kl. IV-VIII przyrody, biologii, geografii i chemii
Cele, po zajęciach uczestnik:
- potrafi wyposażyć uczniów w umiejętności związane z obserwacją i wykonywaniem prostych doświadczeń i eksperymentów biologicznych, również w ramach projektów edukacyjnych;
- potrafi zaprojektować proste doświadczenia, opracować zindywidualizowaną kartę pracy dla ucznia.
Treści
Moduł I – zajęcia laboratoryjne
- Wskazanie roli i znaczenia planowania w organizacji pracy nauczyciela: gra dydaktyczna
- Wykorzystanie podstawy programowej, kalendarza roku szkolnego, kalendarza pracy szkoły, ramowej siatki godzin do konstruowania planu projektów edukacyjnych z wykorzystaniem eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych
- Bloki laboratoryjne na godzinach lekcyjnych i pozalekcyjnych w realiach szkolnych
- Przykładowe zajęcia laboratoryjne dla 10-osobowej grupy uczniów
- Scenariusz zajęć a karta pracy dla ucznia
- Doświadczenia laboratoryjne z biologii, chemii, fizyki i geografii wg podstawy programowej realizowane na kolejnych poziomach etapu edukacyjnego. Korelacja między biologią a chemią, fizyką, geografią, matematyką, wychowaniem do życia w rodzinie i wychowaniem fizycznym
- Sposoby adaptacji publikowanych scenariuszy do zaplanowanych działań nauczyciela i ucznia na lekcjach ekologii i ochronie środowiska
- Zasoby sieciowe eksperymentów, doświadczeń, obserwacji
- Literatura anglojęzyczna z przepisami na eksperymenty, doświadczenia, obserwacje
- Pakiet prostych doświadczeń przyrodniczych
Moduł II – projekt edukacyjny
- Podstawa prawna projektu
- Metoda projektu
- Koncepcja organizacji projektu
- Informacja dla rodziców, wychowawców, uczniów a karta projektu i kontrakt
- Wybór tematu projektowego
- Sposoby realizacji problemu
- Publiczna prezentacja
- Cechy prezentacji
- Ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna projektu a autorefleksja nauczyciela
- Przykładowe sposoby realizacji projektów w różnych szkołach
Liczba godzin: 4
Autor programu: Renata Ziomek