WR33 Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i społecznych poprzez integrację muzyki, sztuki i ruchu
Adresat
zainteresowani nauczyciele
Cele, po zajęciach uczestnik:
- przeprowadzi zajęcia korelujące treści przedmiotowe muzyki, plastyki i wychowania fizycznego;
- zaprojektuje i przeprowadzi kreatywne zajęcia korelujące muzykę, sztukę i ruch;
- wskaże miejsca wspólne w przykładach muzycznych i plastycznych oraz wykorzysta prace z ciałem do wyrażania emocji;
- wykorzysta dźwiękonaśladownictwo w pracy z obrazem i utworem muzycznym;
- wykorzysta zasoby internetowe w kształtowaniu ucznia jako świadomego odbiorcy kultury;
- przygotuje materiał związany z omawianym zagadnieniem do pracy zdalnej z uczniami.
Treści
- Artyści i ich dzieła – prezentacja oraz wskazanie sposobów dydaktycznej przydatności działań korelujących
- Kultura wysoka w szkolnych progach. Jak opisać obraz? Jak opisać muzykę? – poszerzanie słownictwa związanego z kulturą wysoką/ze sztukami pięknymi. Różne sposoby wyrażania/nazywania emocji, rozwijanie kreatywności poprzez ćwiczenia z wyobraźnią. Metodyka pracy z dziełem sztuki i z utworem muzycznym
- Utwór muzyczny/soundtrack a dzieło plastyczne – szukanie korelacji między uchem a okiem. Wykorzystanie zdobyczy neurodydaktyki
- Praca nad emocjami – ekspresja niewerbalna/praca ciałem: wyrażanie emocji przez kolor, obraz, dźwięk i ruch – wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego
- Metody wspomagające rozwój koncentracji uwagi, wspierające rozwój motoryki małej i dużej, zmysłu kinestetycznego, koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz wyobraźni przestrzennej
- Praca nad artykulacją – ćwiczenia aparatu mowy
- Ćwiczenia relaksujące i dotleniające przy wykorzystaniu obrazu, dźwięku i ruchu
Zapraszamy na warsztaty, których celem jest ukazanie sposobów na twórcze budowanie wrażliwości artystycznej uczniów. Ćwiczenia, które Państwu zaproponujemy, pomogą rozwinąć kompetencje komunikacyjne i emocjonalne. Łączymy kulturę wysoką (malarstwo światowych galerii sztuki, muzykę klasyczną) z budowaniem kompetencji społecznych i rozwojem wrażliwości estetycznej. Podpowiemy, w jaki sposób można znaleźć indywidualną formę artystyczną; za pomocą obrazu, dźwięku i ruchu rozładować stres i złe emocje, a także, jak wyrażać zachwyt.
Liczba godzin: 16
Autor programu: Olga Gałuszek, Justyna Szychowiak, Iwona Wesołowska