DB25 Ceramika w przedszkolu i szkole
Adresat
nauczyciele przedszkoli, edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, plastyki, wychowawcy świetlic
Cele, po zajęciach uczestnik:
- świadomie stosuje działania z gliną do wieloaspektowego stymulowania rozwoju dzieci,
- potrafi bezpiecznie zorganizować zajęcia ceramiczne dla dzieci;
- umie tworzyć naczynia metodą wyciskania;
- wie, jak zbudować proste instrumenty perkusyjne;
- potrafi wykonać proste formy gipsowe, w tym kompozycje ażurowe;
- umie tworzyć rzeźby z bryły, wydrążyć bryłę oraz wykorzystać karton i papier do konstruowania form przestrzennych.
Treści
- Specyfika tworzenia form przestrzennych z gliny w zestawieniu z wypowiedziami na płaszczyźnie.
- Wpływ pracy z gliną na rozwój funkcji poznawczych, umiejętności społecznych, poczucia własnej wartości i kreatywności dzieci. Rozwijanie sprawności manualnej podczas pracy z gliną.
- Tworzenie płaskich kafelków. Zdobienie angobami.
- Zasady BHP obowiązujące w ceramice.
- Podstawowe właściwości materiałów i narzędzia ceramiczne przydatne w pracy z dziećmi.
- Tworzenie naczyń metodą wyciskania, polerowanie powierzchni. Zdobienie powierzchni poznanymi metodami.
- Budowanie prostych instrumentów perkusyjnych.
- Suszenie i przechowywanie prac.
- Wypalanie prac w piecu
Liczba godzin: 20
Autor programu: Grażyna Daniel
Miejsce
Szkoła Podstawowa nr 83 „Łejery” im. Emilii Waśniowskiej w Poznaniu
Kierownik:
Małgorzata Hypś-Wolińska, e-mail: malgorzata.wolinska@odnpoznan.pl, tel.: 618 584 723, tel. kom.: 508 381 644